27 Disember, 2009

RESEPI UNTUK BUAT BUBUR ASYURA


Assalamualaikum...sahabt2 dan kawan2 semua pertama kali aku nak ucapkan kesyukuran dan tahniah kepada semua kerana pada muharam 1431 H ni kita masih di beri hidayah dan nyawa untuk hidup atas muka bumi ni....nih sempena bulan muharam 1431 h aku nak bagi resepi untuk korang buat bubur asyura..yerlahkan aku pun dah lama tk mengacau bubur asyura ni tp aku ingatla sebelum habisnya bulan muharam ni rase2 nak buat la jugak ,yerla selain sunnah nabi nuh..rase gak nak makan,hehehe tp kt tempat kerja aku diorang rancang nak buat 3 kawah untuk bajet tahun ni..so bagi sape2 yg tak pernah buat ni resepi dia...tp resepi ni bukan untuk sekawah tp sekuali je...tp mungkin resepinya berlainan mengikut negeri masing2.klau kat kelantan ade jual bahannya@awas kat kedai...

Bahan-bahan:

1 cawan tepung beras
1 cawan gula merah
3/4 cawan gula
1/2 cawan kacang hijau*
1/2 cawan kacang merah*
1/2 cawan kacang tanah*
1 biji keledek*
* Direbus sehingga lembut
1/2 cawan jagung
1/2 sudu kecil halba ~ ditumbuk halus
1/2 sudu kecil jintan manis ~ ditumbuk halus
1/2 sudu kecil jintan putih ~ ditumbuk halus
6 cawan santan
1 sudu perasa pandan

Secubit garam

Cara penyediaan:
1. Bancuh tepung beras bersama santan, gula merah, gula, halba, jintan manis,jintan putih dan perasa pandan serta garam.
2. Tapiskan bahan tersebut ke dalam kuali dan masak sehingga mendidih dgn menggunakan api yg kecil.
3. Kemudian masukkan bahan yang telah direbus tadi dan kacau lagi sehingga bubur pekat(kental) dan adunan berkilat.
4. Tuangkan dlm loyang/bekas dan ratakan.
5. Biar sejuk sebelum dipotong untuk dihidangkan.

* Banyak lagi bahan yg boleh diletakkan di dlm bubur asyura ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudah lama tak ke udara melalui laman blog ini...alhamdulillah hari ini dapat on...Insya'Allah saya akan updated sedikit masa nanti